dinsdag 7 januari 2014

Terug kijken op Startup Inspiration


Op 26 september 2013 hebben Margon en ik een Startup Inspiration sessie georganiseerd als onderdeel van MNL13. Erg leuk, we zouden het een week later gewoon nog een keertje doen. Was ook zeer de moeite waard voor de startups en bezoekers. De manier waarop we het georganiseerd hebben, is wellicht de moeite waard om her te gebruiken. En anders vraag het ons.

Hoe is het zo gekomen?
Nadat ik op de laatste dag van 2012 met Herman gesproken had over het zakelijke festival, werd ik uitgenodigd om bij de kick-off aanwezig te zijn. Omdat het een open Source festival zou worden, waren er nog niet al te veel concrete gedachten over de invulling. In het creatieve gedeelte lagen er opeens allemaal dozen op de grond, waarop iedereen z'n ongestructureerde ideeĆ«n en gedachten ging schrijven. Natuurlijk had ik al vrij snel Startups opgeschreven, maar ik had nog geen idee over wat en hoe en ik had in ieder geval geen zin om dit alleen te doen. Na een glaasje rode wijn, stond ik opeens naast Margon, die ik in het geheel nog niet kende (en eigenlijk gaan we binnenkort onze kennismakingslunch plannen). Wat ik daar mee bedoeld en wat een doel kon zijn en zo. Ik denk dat ik iets zei over Amersfoortse Startups duurzame verbindingen laten opbouwen met de bezoekers van het festival. Blijkbaar interessant genoeg, want ze stelde voor om het samen te organiseren. Dat hebben we dus maar gedaan.

Tijdens de voorbereidende meetings, waren we er al snel over uit dat de Amersfoortse Startups kort zouden moeten pitchen voor een jury. Die dan feedback en tips zou moeten geven. Ook hadden we al vrij rap bedacht om in een tweede deel de Startups dieper contact te laten maken met de bezoekers, door ze aan sta tafels, georkestreerd, verder door te laten praten met de bezoekers. Maar toch had ik het gevoel dat er iets miste om het dynamischer en interactieve te maken. Er zijn al genoeg evenementen met Startups die allemaal het zelfde patroon hebben.
 Toen dacht ik aan het Top Gear Cool board. Na wat heen en weer praten, werden het twee A0 vellen, zo geknipt dat het een hartje werd, met daarbij twee uitersten: Cool of Usefull. Het stemmen moest natuurlijk door het publiek en uiteindelijk hebben we er voor gekozen om dat met hun visitekaartje te laten doen. Ze konden aangeven of ze de dienst Cool (uiteindelijk je promotors) of Usefull (in potentie je klanten) vonden. En omdat we de vellen, zo aan de Startups mee konden geven, hadden ze direct een goed overzicht van de beoordeling en natuurlijk alle visitekaartjes.

Omdat Amersfoort geen Startup cultuur heeft, was het aantal Startups dat ik kende op een hand te tellen. Die vragen om te pitchen, vond ik eigenlijk niet goed genoeg. Daarom heb ik de meeste tijd besteed aan het benaderen van organisaties en mensen die wellicht Amersfoortse Startups zouden kennen. En natuurlijk het inzetten van social media. Voor het eerst van mijn leven heb ik een Google formulier gemaakt, zodat Startups zich konden aanmelden. En natuurlijk was de event site nog net niet helemaal klaar om als landingspagina hiervoor te dienen. De timing, vlak voor de vakanties, was niet echt handig, maar uiteindelijk kregen we toch zoveel aanmeldingen (10 voor 4 plaatsen) dat we besloten om een fysieke voorronde te organiseren. Dat was erg zinvol omdat aan de inzendingen vaak niet goed te zien is of het een echte Startup is. In onze termen: nieuw / innovatief, schaalbaar (exponentiƫle omzet of impact mogelijk), team (dus geen zzp'rs) en minder dan 5 jaar oud.

Op de dag zelf
Voor onze sessie mochten we gebruik maken van de Meet & Discover! – locatie Binnenstad en deze was daar uitstekend geschikt voor.

Draaiboek:
  1. Welkom en uitleg deel 1: Pitches en meewerrken publiek
  2. Pitches door Startups: 4 x 12 minuten:
    1. Pitch (3 min)
      • Doel: Startup presenteert hun product / dienst op een energieke manier
    2. Feedback van jury (3 min)
      • Doel: Startup voorzien van tips en meningen over product en pitch
    3. Rating op coolboard door de bezoekers (5 min)
      • Doel: op een speelse manier de bezoekers laten oordelen; Bezoekers uiten hun mening door het plakken van hun visite kaartje 
    4. Reactie van de startup (1 min)
      • Doel: laatste woord aan de startup
  3. Uitleg deel 2: Duurzame relaties door Speeddate
  4. Speeddate Startups met bezoekers
    • Doel: Opbouwen duurzame relaties, hulp en contacten voor Startups
  5. Afsluiting: De Startups geven aan wat ze er van vonden

Zelf kijken we met plezier terug op dit evenement en we gaan dit bij #MNL14 weer doen. Maar wat veel belangrijker is, de Startups vertellen ons steeds opnieuw dat ze er zeker wat aan gehad hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten