dinsdag 4 oktober 2016

Welke waarde voeg jij toe aan de maatschappij?

Zelf vind ik de vraag “Welke waarde voegt je organisatie toe aan de maatschappij?” bijzonder krachtig, omdat het in één keer gaat over de kern van het bedrijf. Deze vraag stel ik dan ook steeds vaker bij het begeleiden van innovaties en innovators en ook bij presentaties. Het geeft in een keer focus aan discussies, omdat hiermee het doel van elke organisatie, persoon of innovatie duidelijk wordt.



Iedereen en elke organisatie voegt waarde toe

Elk persoon en organisatie streeft ernaar om waarde toe te voegen aan de maatschappij, maar lang niet iedereen is daar bewust mee bezig. Een voorbeeld hiervan is Shell. Zij voegen waarde toe aan de maatschappij door olie uit de grond te halen en dat o.a. geschikt te maken voor gebruik in auto’s. En dat is bijzonder waardevol voor de maatschappij omdat we hierdoor met de auto naar ons werk en familie kunnen. Zelf vind ik Shell een interessant voorbeeld, want iedereen heeft een ander beeld van de waarde die hij al dan niet aan de maatschappij toevoegt. Terwijl het uit de waardeformulering glashelder is dat ze hun waarde zo goed en verantwoord moeten blijven toevoegen, zolang daar vraag naar is.
Ook kleinere organisaties voegen waarde toe aan de maatschappij. Alleen de concrete en praktische formulering is vaak lastiger, maar niet onmogelijk. Het onderscheid en de impact van de waarde die toegevoegd wordt is logischerwijs meestal beperkter dan bij een grote organisatie zoals Shell.

Waarde toevoegen is de strategische richting van een organisatie

Er is een verschil tussen waarde en waarden. In het algemeen zijn waarden meer intern en waarde meer extern gericht. Als het goed is, is de waarde in lijn met de waarden. Bij het formuleren van de waarde, doe ik vaak eerst een brainstorm van de waarden en breng daarin prioriteit aan. De belangrijkste waarden komen terug in de waarde die toegevoegd wordt.
Er zijn een flink aantal andere begrippen die op een of andere manier aan waarde toevoegen gerelateerd zijn, dus laat ik de belangrijkste eerst maar eens toelichten:


Why (Golden Circle, Simon Sinek: Hoe grote leiders tot actie inspireren)
De why is een van de onderliggende gedachten van de waarde die toegevoegd wordt.
Visie en missie
Om richting aan een organisatie te geven worden vaak visies en missies gebruikt. En deze worden vaak ook nog op verschillende manieren gebruikt. Het is gebruikelijk om als visie te definiëren wat de organisatie denkt dat er in de toekomst gaat gebeuren en als missie de rol die ze daarin willen spelen. Missies lijken erg op waarde toevoegen en zijn soms specifieker geformuleerd (binnen 10 jaar man op de maan). Bij visies en missies is het lang niet altijd direct duidelijk welke waarde er toegevoegd wordt aan de maatschappij. Zo zijn er meerdere organisaties die als missie hebben om “de professionele wereld te verbinden” en daarmee wordt niet duidelijk waarom ze dat doen en is de waarde die ze toevoegen op z’n best nogal globaal. En dat is het risico van het werken met missies en visies; ze kunnen een verwoording zijn die de gewenste focus en dus impact mist.
Zelf vind ik de waarde die een organisatie toe wil voegen aan de maatschappij het belangrijkste omdat het een goed uitlegbare strategische richting van een organisatie is. Het adresseert namelijk zowel het wat als het waarom van wat het bedrijf aan het doen is.

Een helder geformuleerde waarde geeft de noodzakelijke focus 


Het expliciet maken van de waarde die toegevoegd wordt aan de maatschappij maakt direct duidelijk wat de focus is. De keuze van de te leveren producten volgt hier logischerwijs uit en het geeft ook gelijk richting aan de communicatie uitingen. Een van de mooiste waardeproposities die ik hoorde bij een innovatieproeverij was: “het versterken van familiebanden met zegelringen”. Dit geeft precies de benodigde focus en richting aan de activiteiten en uitingen van het bedrijf.
Het gebeurt ook wel dat de producten wel duidelijk zijn, maar dat de abstrahering tot de waarde die de producten toevoegen nog niet gemaakt is. Dit is jammer, want daarmee wordt het product, zoals Simon Sinek dat uitlegt, niet aantrekkelijk.
Soms wordt de waarde van een initiatief overmatig ambitieus of te abstract geformuleerd. In dat soort gevallen is het lastig om ook echt de beoogde impact te realiseren en gericht acties te nemen. De juiste formulering van het toevoegen van waarde zit dus subtiel in tussen groot denken en concrete producten!

Waarde wordt toegevoegd door het leveren van passende producten en uitvoeren van passende Business Model activiteiten

Als duidelijk is wat de strategische richting van je bedrijf of innovatie is door het formuleren van de waarde die aan de maatschappij toegevoegd wordt, dan is het tijd om handen en voeten te geven aan de verdere inrichting van de organisatie. Zelf gebruik ik hier altijd het Business Model Canvas voor, omdat de waardedefinitie vrijwel altijd de value proposition is. Daarna kunnen één of meer producten gedefinieerd worden die in lijn zijn met de value proposition en het business model.
Over de manier waarop dit bij innovaties te gebruiken is, heb ik eerder een blog geschreven: Eenvoudig innoveren.

Over Ad Bresser

Innovatie adviseur, -mentor en -manager.
Voegt als waarde aan de maatschappij toe: “Innovaties sneller en efficiënter laten verlopen”
Geeft workshop: Van concept naar business
www.StartupInc.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten